Magyarbiliárd - 1000-es játék
Kellékek
A játékot (lyuk nélküli) karambolasztalon játsszák, mely játékterének hossza 6-7 láb körüli, centiméterben megadva a 90 X 180-as alsóhatártól a 106 X 212-es felsőhatárig terjedhet, de a tényleges játéktér rövid illetve hosszú oldalainak aránya 1:2 kell legyen, illetve a gumi ütközési vonala az asztal síkjától: 37 mm. A golyókészletet 3 egyforma méretű 60,3 - 61,5 mm átmérőjű, 194 - 220 gramm súlyú golyó alkotja - egy piros (bordó is előfordul), egy fehér és egy sárga (a sárga helyett lehet vajszínű, kis körrel megjelölt fehér, vagy akár egyéb elütő szín is). A bábú 90-92 mm hosszú, talpa átmérője 14 mm, a gallér átmérője 13 mm, a szoknya hossza 27 mm, a kalap hossza 37 mm, a súlypont távolsága a talptól 33 mm. A bábu fa anyaga meghatározott, színe általában piros.
Az asztalon 9 darb pont van megjelölve krétával, vagy filccel (gyakorlat, hogy a bábuk talpával azonos méretű jelölő köröket használnak), 7 darab az asztal hossztengelyén, 3 darab a kereszttengelyén - tehát 1 pont éppen a két tengely metszéspontjában van - ez a középpont. A hossztengely szélső pontjai eredetileg éppen a negyedelő pontok, de manapság az tapasztalható, hogy közelebb van a rövidebb oldalhoz, mint a középponthoz - ezek a pontok az alappontok. Adott alapponton átmenő rövidebbik oldalakkal párhuzamos egyenes, illetve a hozzá közelebbi rövidoldal közötti asztalrész a szélsőnegyed (a határvonal már nem tartozik hozzá) - kettő van belőle. A középpont, a kereszttengelyen a középpont két oldalán lévő 1-1 pont, illetve a hossztengelyen a középpont két oldalán lévő 2-2 pont esetén a szomszédosak közötti távolság azonos - az ide helyezett bábuk talpainak szélei között mérve 58-60 mm.
A bábu és a golyók felrakása kezdéshez
A piros bábú a középpontra (ebben a játékban csak egy bábu van), a piros golyót a kereszt tengelyre (bábuhoz nem érhet), a másik két golyót egy-egy alappontra kell helyezni.
A játék célja
A játékot két játékos, vagy két páros játszhatja. A lökő golyó mindkét fél tekintetében a piros golyó, célgolyóként minden lökés alkalmával szabadon választható bármelyik másik golyó. Pontot szerezni szabályos bábú borítással, vagy karambollal lehet (lásd később). Minden hiba esetén viszont az ellenfél kap pontot (lásd a pontozást). Amelyik fél előbb eléri (vagy túlhaladja) az 1000 pontot, az nyer. Egy játékos a lökésjog megszerzésétől mindaddig játékban marad, amíg pontot tud szerezni, vagy meg nem nyeri a játszmát.
A lökés érvényessége
Egy lökés akkor tekinthető érvényesnek, ha a következő feltételek teljesülnek:
Hiba történik egy lökés révén, ha a fentiek szerint a lökés nem érvényes.
A játék kezdése
A játékosok megegyeznek vagy kisorsolják, hogy kié a kezdő lökés. A kezdő játékos a kereszttengelyen lévő piros golyót úgy löki meg, hogy az (direkt, vagy a falról) valamelyik cél golyót lökje meg úgy, hogy az lehetőleg bábut borítson és esetleg karambolt is csináljon. A kezdőlökésnél a játék akkor tekinthető elkezdettnek, amikor a dákóbőr megüti a lökő golyót.
Fontos, hogy a kezdő játékos kezdőlökése esetén (a további lökéseknél már nem) a játékos padlót érintő lábának/lábainak teljes terjedelmükben belül kell esniük az asztal hosszabbik oldalainak külső síkján.
A következő játszmában a kezdés joga a másik játékosé.
|
A játék menete
Egy játékos a lökésjog megszerzésétől mindaddig játékban marad, amíg pontot tud szerezni, vagy meg nem nyeri a játszmát. Egy lökést akkor követheti a másik, ha megálltak a golyók és az eldőlt bábut helyére állították. Egy hibás lökés (az érvényes lökés valamely feltételét nem teljesítő lökések - lásd előbb) következtében az ellenfél kap pontokat és övé a következő lökés joga. Ha a lökésjog átszállt a másik játékosra, akkor ő is a (piros) lökő golyót - ott ahol áll, illetve adott esetben kézből - meglökve célba veszi (direktben vagy fal/falak közvetítésével) a másik két golyó (célgolyók) valamelyikét.
A játékosok arra törekszenek, hogy érvényes lökésekkel (lásd előbb) minél több bábut borítsanak (csak a célgolyók boríthatnak szabályosan), illetve minél több karambolt érjenek el.
Figyelem ebben a játékformában a karambol definíciója más, mint a 120-asban és az 500-asban. Karambol alatt azt értjük mikor a lökő golyó és valamely célgolyó érintkezése után a lökő golyó a a másik célgolyóvall is érintkezik - az természetesen nem baj, ha a két célgolyó is érinti egymást (egy lökés alkalmával legfeljebb egy karambol értékelhető). Fontos, hogy egymást követő lökések vonatkozásában csak kétszer lehet tisztán karambollal pontot szerezni. Azaz bármely három egymást követő lökés alkalmával legalább egyben kell (szabályosan) bábút dönteni - természetesen a bábudöntés mellet mindig lehet karambol is egyazon lökésben.
Ha valamelyik játékos az érvényes lökés 1.-6. feltételei ellen vét ellenfele "golyó kézben" állásból lökhet a piros golyóval (lásd lejjebb).
Fontos megemlíteni, hogy a megfelelő golyók ütközése közben, illetve a bábu borítása előtt a golyók akárhányszor visszapattanhatnak bármely falról/falakról.
Golyó kézben állás
Ha valamely játékos - ellenfele hibájából - jogot szerzett a "golyó kézben" állásra, akkor a lökő golyót azon szélsőnegyed (lásd előbb) tetszőleges pontjára helyezheti (golyóhoz nem érhet), melynek határoló vonalától messzebb esik az ezen a negyeden kívüli, közelebbi célgolyó és onnan lökhet, de csak az illető negyeden kívüli golyóra célozhat. Azonos távolság esetén a játékos döntheti el melyik szélsőnegyedet választja.
Golyók kiugrása
Egy golyót kiugrottnak kell tekinteni, ha kiesik a játékmezőből, vagy érinti az asztal (nem posztóval borított) keretét.
A lökő golyó kiugrása esetén a soron következő játékos golyó kézben állásból lökhet.
Valamelyik célgolyó kiugrása esetén a lökő golyóját is le kell venni az asztalról, az illető célgolyót a szabad alappontra kell helyezni, ha mindkettő szabad, akkor a soron következő játékos döntheti el melyikre. Ezt követően a soron következő játékos golyó kézben állásból lökhet. Ugyan így kell eljárni, ha a lökő golyó és egy célgolyó is kiugrik. Amennyiben ilyenkor a harmadik golyó is kiugrott azt a másik alappontra kell helyezni.
Amennyiben a két célgolyó ugrik ki, a lökő golyóját is le kell venni az asztalról. A célgolyókat egy-egy alappontra kell helyezni és a soron következő játékos golyó kézben állásból lökhet.
A bábu borulása, visszaállítása
Csak két célgolyó boríthat szabályosan.
A bábu eldöntöttnek tekinthető, ha:
A bábu nem tekinthető eldőltnek, ha:
Az eldőlt bábut csak akkor szabad illetve kell érinteni, visszaállítani, ha már minden golyó és bábu megállt, de még a soron következő lökés előtt. Fontos, hogy csak a fentiek szerint eldőltnek minősített bábúkat kell pillanatnyi helyükről elmozdítani, azaz a megdőlt, vagy eltolódott bábu (elborulásáig) ott marad, ahol van. Amennyiben az elborult bábu helye foglalt (valamely golyó által), ideiglenes játékon kívülre kerül (leveszik az asztalról) míg helye szabaddá nem válik - akkor viszont vissza kell tenni az asztalra.
Pontozás
Csak érvényes lükésért járhat pont a lökő játékosnak, hibás lökésből eredően csak az ellenfélnek jár pont. Amennyiben hibát vét a játékos akkor az utolsó (a hibás) lökés révén csak az ellenfél kaphat pontot (lásd később), illetve az aktuális lökéssorozat utolsót megelőző (hibátlan) lökései tekintetében háromféle írási mód lehetséges:
A lökő játékosnak szabályos lökése esetén járó pontok:
A lökő játékos hibája esetén az utolsó (a hibás) lökés révén, éppen ezen lökés alkalmával eldőlt bábu, illetve létrejött karambol (csak az számít karambolnak ilyenkor is, ami a "játék menete" részben definiálva van) összértéke (lásd a megjegyzést is) jár az ellenfélnek. Ez alól csak a golyó/k kiugrásának esete kivétel, ekkor ugyan is minden kiugrasztott golyóért további 10 pont is jár az ellenfélnek (egyéb hibánál nem jár direkt büntetőpont). Továbbá hiba esetén a lökés joga is át szál az ellenfélre, illetve a lökéssorozat utolsót megelőző (hibátlan) lökései tekintetében háromféle írási mód lehetséges (lásd előbb).
Megjegyzés: A harmadik írásmód esetén, amennyiben a lökő golyó nem, vagy csak bábuborítást követően érinti valamelyik célgolyót - a leírtakon túl - további 10 pont jár az ellenfélnek.
Amennyiben az eredménypontokat a szokásos "lyukas" táblán jegyzik, akkor ennél a játéknál kétszer kel az 500-as táblát végigjárni.
A játék befejezése
A játéknak akkor van vége, ha valamelyik játékos a másikat megelőzve eléri, vagy túlhaladja az 1000 pontot.